Què vol dir i com es desgrava?

Com es desgrava? Què puc i què no puc desgravar de la meva activitat professional?
Segurament que aquesta és la pregunta que et fas una i altra vegada cada trimestre. I és que si ets un empresari o un professional autònom, cada tres mesos, has de presentar la declaració de l’IVA. Una declaració trimestral on has de passar comptes amb l’IVA acumulat de totes les factures rebudes. I, també, és el moment on pots desgravar tots els  pagaments que has fet.
Però, què vol dir desgravar? Què és tot el que em puc desgravar?
Si encara et fas aquestes preguntes, segueix llegint. A l’article d’avui et volem solucionar aquests interrogants i aclarir-te tots els dubtes que puguis tenir.
 

Què és i què vol dir desgravar?

Desgravar vol dir que pots deduir total o parcialment la part d’un impost. És a dir, és aquell procediment que et permet deduir aquella taxa o aquell impost que estableix l’Administració.
Conegut el significat de l’acció, és el moment de desxifrar i distingir les despeses que afecten l’IRPF o les de l’IVA. Has de tenir en compte que totes les despeses i els ingressos que efectuïs repercuteixen sobre l’IVA i l’IRPF.
La deducció, per tant, podràs fer efectiu el desgravat de l’import del producte sempre que es compleixin les següents consideracions:

  • Aquest estigui vinculat a l’activitat econòmica.
  • Es tinguin documents que justifiquin les despeses. Generalment serà necessari tenir una factura amb els noms i les dades fiscals de les dues parts. Aquests tiquets s’han de guardar durant 5 anys.
  • Totes les despeses estiguin contemplades i registrades al teu llibre de comptabilitat o el llibre de registre de l’IVA.

Tots aquests tiquets i factures hauran de contenir l’IVA. Saps diferenciar els dos tipus d’IVA?
Te’ls expliquem!
 

Tipus d’IVA

Per saber com es desgrava és essencial que sàpigues diferenciar els tipus d’IVA existents. Hi ha l’IVA suportat i l’Iva devengat.

  • IVA Soportat o deduïble és aquell que s deriva de les compres que fas tu, de tots aquells béns i serveis.
  • IVA devengat o repercutit és el que tu cobres als clients a cada factura que emets.

Tenint en compte aquests dos tipus de retenció, els autònoms estan obligats a presentar trimestralment la liquidació de l’IVA. Tan l’IVA de ingressos com el que et voldries desgravar.
El resultat d’aquest exercici dependrà dels ingressos i les despeses que s’hagi tingut. Però, en cas que s’hagin tingut més despeses que ingressos, Hisenda retorna l’import de l’IVA.
 

Com es desgrava l’IVA? El tipus de material que un professional es pot desgravar

Recorda que només et pots desgravar material que afecti directament la teva activitat econòmica. En cas contrari, Hisenda ho podria detectar i et podrien fer una inspecció.
I, a més, també has de tenir en compte que l’import d’IVA a desgravar sol ser del 21%.
Quin tipus de material et pots desgravar?
Material de feina

  • Un ordinador, per exemple. O aquella eina de feina que utilitzis.
  • Articles de papereria o de material d’oficina.
  • Targetes de visita.
  • Qualsevol material que sigui imprescindible per a l’activitat econòmica de l’empresa.

Altres despeses

  • Despeses de vehicle. La gasolina que utilitzis per anar a veure clients o per desplaçar-te d’un punt a altre de feina. Cal tenir en compte, però, que les despeses derivades del vehicle només podran ser deduïbles fins al 50%. Ja sigui la gasolina o les reparacions.
  • Les dietes sempre i quan estiguin incloses dins l’horari de feina.
  • Software i hardware derivats de l’activitat professional. Com, per exemple un programa de comptabilitat com podria ser QuantumConta.

 

Molt important. Què no es pot desgravar?

Qualsevol despesa que no pugui ser contemplada com a part de l’activitat professional. És a dir, roba o accessoris personals… tampoc es poden desgravar les multes ni els donatius.
Ja hem vist quines són les despeses més comunes que es pot desgravar. I, a partir d’aquí, les empreses i els autònoms desgraven tot allò que poden sempre i quan es compleixin les característiques i les condicions esmentades anteriorment.
 
Per tal de saber gestionar aquests tràmits i saber com es desgrava, t’aconsellem que tinguis a la teva disposició un gestor. Confiar amb un professional de la tresoreria t’ajudarà a prevenir possibles problemes amb hisenda. A més, com ja t’hem dit, també és recomanable utilitzar un programa comptable online que et podrà facilitar el control i les gestions.

Si tens algun dubte sobre quina és la millor manera de gestionar la tresoreria de la teva activitat, contacta’ns.  T’ajudarem a entendre els procediments a seguir i com utilitzar el millor programari per portar-ne el control.

Picture of Quantum economics
Quantum economics

Quantum economics nace de la unión de una Asesoría con más de 50 años de experiencia, y una empresa de Desarrollo de Software en la nube con más de 20 años de experiencia.

Tabla de contenidos

Compartir:
Artículos relacionados:

Millorar la productivitat a l empresa és una de les fites professionals més desitjades per als empresaris La productivitat és la relació entre els recursos de l empresa[...]

El model 115 és un dels procediments fiscals més comuns a omplir quan s és empresari Es tracta d una contingència reguladora que afecta a tot aquell que[...]

Les criptomonedes són monedes alternatives i digitals que utilitzen la criptografia Així es pot portar un control de la creació de noves unitats i les transaccions són segures[...]

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *